World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Dewey Defeats Truman

Article Id: WHEBN0002026987
Reproduction Date:

Title: Dewey Defeats Truman  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: United States presidential election, 1948, Chicago Tribune, Headlines, Harry S. Truman, Error
Collection: 1948 Works, Chicago Tribune, Error, Harry S. Truman, Headlines, United States Presidential Election, 1948
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Dewey Defeats Truman

President Truman holding the infamous issue of the Chicago Tribune, telling the press, "That ain't the way I heard it!"

"Dewey Defeats Truman" was a famously incorrect banner headline on the front page of the Chicago Tribune on November 3, 1948, the day after incumbent United States President Harry S. Truman won an upset victory over Republican challenger and Governor of New York Thomas E. Dewey in the 1948 presidential election.


  • Background 1
  • Election of 1948 2
  • Aftermath 3
  • Similar news mistakes 4
  • References 5


The Chicago Tribune's erroneous headline became notorious after a jubilant Truman was photographed holding a copy of the paper during a stop at St. Louis Union Station while returning by train from his home in Independence, Missouri, to Washington, D.C.[1] The Tribune, which had once referred to Truman as a "nincompoop", was a famously Republican-leaning paper. In a retrospective article over half a century later about the newspaper's most famous and embarrassing headline, the Tribune wrote that Truman "had as low an opinion of the Tribune as it did of him."[2]

For about a year prior to the 1948 general election, the printers who operated the linotype machines at the Chicago Tribune and other Chicago papers had been on strike, in protest of the Taft–Hartley Act. Around the same time, the Tribune had switched to a method in which copy for the paper was composed on typewriters and photographed and then engraved onto the printing plates. This process required the paper to go to press several hours earlier than usual.[1]

Election of 1948

On election night, this earlier press deadline required the first post-election issue of the Tribune to go to press before even the East coast states had reported many results from the polling places. The paper relied on its veteran Washington correspondent and political analyst Arthur Sears Henning, who had predicted the winner in four out of five presidential contests in the past 20 years. Conventional wisdom, supported by polls, was almost unanimous that a Dewey presidency was "inevitable", and that the New York governor would win the election handily. The first (one-star) edition of the Tribune therefore went to press with the banner headline "DEWEY DEFEATS TRUMAN".[1]

The story by Tribune correspondent Henning[3] also reported Republican control of the House of Representatives and Senate that would work with President-elect Dewey. Henning wrote that "Dewey and Warren won a sweeping victory in the presidential election yesterday. The early returns showed the Republican ticket leading Truman and Barkley pretty consistently in the western and southern states" and added that "indications were that the complete returns would disclose that Dewey won the presidency by an overwhelming majority of the electoral vote".[4]

As returns began to indicate a close race later in the evening, Henning continued to stick to his prediction, and thousands of papers continued to roll off the presses with the banner headline predicting a Dewey victory. Even after the paper's lead story was rewritten to emphasize local races and to indicate the narrowness of Dewey's lead in the national race, the same banner headline was left on the front page. Only late in the evening, after press dispatches cast doubt upon the certainty of Dewey's victory, did the Tribune change the headline to "DEMOCRATS MAKE SWEEP OF STATE OFFICES" for the later two-star edition. Some 150,000 copies of the paper had already been published with the erroneous headline before the gaffe was corrected.[2]

Truman, as it turned out, won the electoral vote by a 303–189–39 majority over Dewey and Dixiecrat candidate Strom Thurmond, though a swing of just a few thousand votes in Ohio, Illinois, and California would have produced a Dewey victory.

Instead of a Republican sweep of the White House and hold of both houses of Congress, the Democrats not only won the Presidency but also took over control of the Senate and the House of Representatives.


Tribune publishers were able to laugh about the blunder years later and had planned to give Truman a plaque with a replica of the erroneous banner headline on the 25th anniversary of the 1948 election. Truman died on December 26, 1972, before the gift could be bestowed.[1][5]

The Tribune was not the only paper to make the mistake. The Journal of Commerce had eight articles in its November 3 edition about what could be expected of President Dewey. The paper's five-column headline read, "Dewey Victory Seen as Mandate to Open New Era of Government-Business Harmony, Public Confidence".[6]

Similar news mistakes

On October 3, 1995, the early Internet news portal Pathfinder had prepared two versions of its page on the O.J. Simpson trial, anticipating alternative verdicts, and inadvertently posted the wrong "Guilty" version when the verdict was announced. Within five minutes, it was replaced by the correct "Not Guilty" version.

After the Supreme Court of the United States voted to uphold the individual mandate of the Patient Protection and Affordable Care Act, Fox News and CNN incorrectly reported that the mandate had been repealed, a photoshopped image of the original photo appeared online of President Barack Obama smiling while holding up an Apple iPad with CNN's website giving the erroneous headline.[7][8]


  1. ^ a b c d Wendt, Lloyd (1979). Chicago Tribune: The rise of a great American newspaper. Chicago:  
  2. ^ a b Jones, Tim. "Dewey defeats Truman: Well, everyone makes mistakes".  
  3. ^ "Chicago Tribune's headline draws laugh from Barkley". Zanesville Signal. 1948-11-03. p. 1. 
  4. ^ "Dewey Defeats Truman".  
  5. ^ "Years Mellowed Breach Between Paper, Truman". San Antonio Light. 1972-12-27. p. 11. 
  6. ^ "The JoC: 175 Years of Change".  
  7. ^ Jauregui, Andres. Dewey Defeats Truman' Obama Photoshop Mocks CNN Over Healthcare Decision Error (PHOTO)"'".  
  8. ^ Stableford, Dylan. Mandate struck down':'Dewey Defeats Truman' moment for CNN, Fox News"'".  
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.