World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

1990 Clinic of Zaragoza radiotherapy accident

Article Id: WHEBN0023113479
Reproduction Date:

Title: 1990 Clinic of Zaragoza radiotherapy accident  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Nuclear and radiation accidents and incidents, Lists of nuclear disasters and radioactive incidents, Radiation, Nuclear fission, Zaragoza
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

1990 Clinic of Zaragoza radiotherapy accident

The 1990 Clinic of Zaragoza radiotherapy accident was a radiological accident that occurred from December 10–20, 1990, at the Clinic of Zaragoza, in Spain.

In the accident, at least 27 patients were injured, and 11 of them died, according to International Atomic Energy Agency (IAEA).[1] All of the injured were cancer patients receiving radiotherapy.[2]

On December 7, 1990, a technician performed maintenance on an electron accelerator at the Clinic of Zaragoza. On December 10, it returned to service after the repairs. On December 19,[3] the Spanish Nuclear Safety Board was scheduled to make its annual review to the device, but due to bureaucratic reasons this review was delayed. The Spanish Nuclear Safety Board found the electron accelerator power was too high. On December 20, 1990, the unit was stopped, and was restarted on March 8, 1991.

Chronology

Affected patients immediately suffered bone marrow. The first patient died on February 16, 1991, two months after irradiation. Fatalities increased until, on December 25, 1991, the last of a total of 25 patients died. However, the IAEA established that eleven of the deaths were due to the faulty maintenance.

The number affected might have been higher, because 31 other cancer patients were receiving treatment with the accelerator, but the other unit at the clinic was in perfect working condition.

The accident

The radiotherapy unit was repaired without following the correct instructions. The unit, in service 14 years at the time of the failure, had a breakdown in the electron beam accelerator control system ('deviator'). Repairs incorrectly increased output power, so patients that should have received therapy at 7 MeV were instead treated at 40 MeV.[4]

Responsibilities

Initially, the hospital was thought responsible for the accident, and specifically, the management of the radiological unit. The manager of the hospital said that the maintenance technician was responsible, and the Health Minister blamed General Electric (GE), the makers of the radiological unit, who had contracted out the maintenance.

Finally, on April 6, 1993, the hospital, its staff, and the Spanish National Institute of Health were acquitted. The court found the technician who performed the repair guilty, and secondarily, found General Electric guilty. GE had to compensate the affected families with 400 million pesetas (around 2.4 million euros).

Out of service

The device continued working until December 1996, when it was switched off and scrapped. This was done discreetly to avoid publicity.

See also

References

  1. ^ "IAEA Bulletin 413". Archived from the original on June 8, 2009. 
  2. ^ "El accidente del Clínico de Zaragoza, una cadena de fallos humanos única en el mundo, según los expertos".  
  3. ^ Garriga, Josep; Ortega, Javier (February 23, 1991). "El CSN no controló el aparato radiactivo del Clínico de Zaragoza en un año y medio".  
  4. ^ Serrano, Sebastian (February 26, 1991). "Un técnico revisó el acelerador del Clínico de Zaragoza tres días antes del accidente".  

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.