World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Type Broadcast, radio, television network and online
Country India
Availability Nationwide
Motto सत्‍यम शिवम सुंदरम
Headquarters New Delhi, Delhi
Owner Prasar Bharati
Launch date
15 September 1959
Former names
All India Radio
Picture format
480i (16:9 SDTV)
720p (HDTV)
Official website

Doordarshan (often abbreviated DD) is autonomous studio and transmitter infrastructure. Recently, it has also started broadcasting on digital terrestrial transmitters. The DD provides television, radio, online and mobile services throughout metropolitan and regional India, as well as overseas through the Indian Network and Radio India.

For the 2012 London Olympics, live telecasts of the opening and closing ceremonies of the games were broadcast on its national channel. DD sports channel has provided round-the-clock coverage of sport events.[1] On 15 September 2009, Doordarshan celebrated its 50th anniversary.


  • Beginning 1
  • Nationwide transmission 2
  • Early national programming 3
  • Channels 4
    • List of Doordarshan Channels 4.1
  • Active Doordarshan 5
  • International broadcasting 6
  • Criticism 7
    • Allegations of State Control 7.1
    • Commercial viability 7.2
  • Relaunch of Doordarshan 8
  • See also 9
  • References 10
  • External links 11


Doordarshan had a modest beginning with an experimental telecast starting in Delhi on 15 September 1959, with a small transmitter and a makeshift studio. The regular daily transmission started in 1965 as a part of All India Radio. Doordarshan began a five-minute news bulletin in the same year in 1965. Pratima Puri was the first newsreader. Salma Sultan joined Doordarshan in 1967 and later became a news anchor. The television service was extended to Bombay (now Mumbai) and Amritsar in 1972. Up until 1975, only seven Indian cities had a television service and Doordarshan remained the sole provider of television in India. Television services were separated from radio on 1 April 1976.[2] Each office of All India Radio and Doordarshan were placed under the management of two separate Director Generals in New Delhi. Finally, in 1982, Doordarshan as a National Broadcaster came into existence. Krishi Darshan was the first program telecast on Doordarshan. It commenced on 26 January 1967 and is one of the longest running programs on Indian television.[3]

Nationwide transmission

Doordarshan Bhawan, Mandi House, Copernicus Marg, Delhi.

National telecasts were introduced in 1982. In the same year, colour TV was introduced to India with the live telecast of the Independence Day speech by then prime minister Indira Gandhi on 15 August 1982, followed by the 1982 Asian Games held in Delhi. Now more than 90 percent of the Indian population can receive Doordarshan (DD National) programmes through a network of nearly 1,400 terrestrial transmitters. There are about 46 Doordarshan studios producing TV programmes.

Early national programming

The 1980s were noted for Hum Log (1984), Buniyaad (1986–87) and comedy shows like Yeh Jo Hai Zindagi (1984).


Doordarshan operates 21 channels:

  • Two All India channels DD National and DD News[5]
  • 11 Regional language Satellite Channels (RLSC), four State Networks (SN), an International channel, a Sports Channel DD Sports and two channels Rajya Sabha TV & Lok Sabha TV for live broadcast of parliamentary proceedings.

On DD National aka (DD-1), Regional programs and Local Programs are carried on time-sharing basis. DD News channel, launched on 3 November 2003, which replaced the DD Metro formally known as (DD-2) Entertainment channel, provides 24-hour news service.

The Regional Languages Satellite channels have two components – The Regional service for the particular state relayed by all terrestrial transmitters in the state and additional programs in the Regional Language in prime time and non-prime time available only through cable operators. DD-Sports Channel is exclusively devoted to the broadcasting of sporting events of national and international importance. This is the only Sports Channels which telecasts rural sports like Kho-Kho, Kabbadi etc. something which private broadcasters will not attempt to telecast as it will not attract any revenues.

List of Doordarshan Channels

Active Doordarshan

It is an Interactive Service of Tata Sky to show TV channels of Doordarshan which are not available on Tata sky as normal channels. Active Doordarshan channels are DD Kashir, DD Podhigai, DD Malayalam, DD Punjabi, DD Sahyadri, DD Chandana and DD Girnar.

DD has its own DTH service called DD Direct Plus; it is free of charge.

International broadcasting

DD India is broadcast internationally via satellite. It is available in 146 countries worldwide; however, information on receiving this channel in other countries is not easily available. In the UK, DD-India was available through the Eurobird Satellite on the Sky system on Channel 833 (the logo is shown as Rayat TV). The timing and programming of DD-India international is different from that of India. Transmissions via Sky Digital ceased in June 2008 and those via DirecTV in the United States in July 2008.


Allegations of State Control

  • Prasar Bharati is parent body of Doordarshan, has all board members appointed by the Government of India acting through the Information and Broadcasting Ministry.[6]
  • When Doordarshan broadcast the 70-minute-long Vijayadashami speech of Mohan Bhagwat, the leader of the Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), the Narendra Modi administration and the BJP were criticized for "misusing" the public broadcaster. While Director General of DD, Archana Datta issued a clarification on speech and said,"Speech was like any other news event therefore we covered it."[7][8][9]
  • In 2004, it censored the airing of a controversial documentary on Jayaprakash Narayan, one of the opposition leaders during the Emergency.[10]
  • During Operation Blue Star in 1984, only government sources were used for reporting the story. Here Doordarshan was complicit in the production of a video that claimed acts of violence which when investigated by independent journalists were found to be false.[11]
  • It has been actively used especially during the Emergency for government propaganda.[12]

Commercial viability

  • Once private television channels were allowed in 1991, Doordarshan has seen a steep decline in viewership in homes with cable and satellite television, which in 2002 was just at 2.38% for DD National.[13]
  • While it earns significant advertising revenue due to the compulsory feed given to it by the highest bidder to national events including cricket tournaments,[13] there has been a proposal to give it funds by imposing a license fee to own a television in India.[14]

Relaunch of Doordarshan

On 17 November 2014, Doordarshan relaunched with new theme of pink and purple and accompanied by a new punchline "Desh ka Apna Channel (country's own channel). It was announced by Vijayalaxmi Chhabra, director general, Doordarshan.[15]

See also


  1. ^
  2. ^ Development of Television
  3. ^
  4. ^ SCREEN, New Delhi, 19 March 1971, & The Sunday Standard, Bombay, 10 June 1973.
  5. ^
  6. ^
  7. ^
  8. ^
  9. ^
  10. ^
  11. ^ [1] Archived 17 October 2006 at the Wayback Machine
  12. ^
  13. ^ a b
  14. ^
  15. ^

External links

  • Doordarshan Official Internet site
  • Doordarshan news site
  • Live Doordarshan Feeds
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.