World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Media of Myanmar

Article Id: WHEBN0016510910
Reproduction Date:

Title: Media of Myanmar  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Internal conflict in Myanmar, Media of Syria, Media of the United Arab Emirates, Media of Turkmenistan, Media of Uzbekistan
Collection: Burmese Media
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Media of Myanmar

The print, broadcast and online media of Burma (also known as Myanmar) has undergone strict censorship and regulation since the 1962 Burmese coup d'état. The constitution provides for freedom of speech and the press; however, the government prohibits the exercise of these rights in practice. Reporters Without Borders ranked Burma 174th out of 178 in its 2010 Press Freedom Index, ahead of just Iran, Turkmenistan, North Korea, and Eritrea.[1] In 2015, Burma moved up to 144th place, ahead of many of its ASEAN neighbors such as Singapore, as a result of political changes in the country.[2]

There have been moves to lift censorship in the country. Tint Swe, head of the country's censorship body, the Press Scrutiny and Registration Division (PSRB), told Radio Free Asia that censorship "should be abolished in the near future" as it is "non-existent in most other countries" and "not in harmony with democratic practices."[3][4] Burma announced on 20 August 2012, that it will stop censoring media before publication. Newspapers and other outlets would no longer have to be approved by state censors, but journalists in the country could still face consequences for what they write and say.[5]

Contents

  • Overview 1
    • History 1.1
      • 19th century–1962 1.1.1
      • Military rule (1962–present) 1.1.2
    • Media laws 1.2
  • Newspapers and journals 2
  • Television and radio 3
    • Television 3.1
    • Radio 3.2
  • Internet media 4
  • See also 5
  • References 6

Overview

History

19th century–1962

Before British colonisation, local media was very active.[6] In 1836, the country's first newspaper, The Maulmain Chronicle, was published[7] followed by The Rangoon Chronicle in 1853,[8] later renamed to The Rangoon Times. King Mindon was an advocate of press freedom and encouraged the creation of Burma's first Burmese-language newspaper, Yadanapon Naypyidaw Thadinsa (ရတနာပုံနေပြည်တော်သတင်းစာ) to report on him and the Queen, even if it portrayed them in a negative light.[6][9]

After King Mindon, the media was useful for the resistance of colonialism.[7] Mindon Min also established the country's first indigenous press law, the Seventeen Articles, which safeguarded freedom of the press.[10] Several Chinese, Burmese and English-language newspapers were permitted to report news from around the country and internationally, interviewing politicians and interacting with foreign journalists, contrary to most of Burma's south-east Asian neighbours.[7]

Throughout the colonial era, there was a steady increase in the number publications in circulation. In 1911, there were 44 periodicals and newspapers in circulation, and 103 in 1921.[11] By the end of the 1930s, there were over 200 newspapers and periodicals in circulation, double the amount in 1921.[11] From the independence of Burma from the United Kingdom in 1948 until 1962, the country experienced a temporary period of democracy and free media. The country had one of the freest presses in Asia, with guarantees of freedom of the press in the 1947 Constitution.[12] Journalist U Thaung founded Kyemon (The Mirror Daily) in 1957, and its 90,000 circulation was Burma's largest.[13]

Military rule (1962–present)

After the March 1962 coup d'état, journalists quickly responded by forming the Burma Press Council to protect press freedom.[14] Within a month however, several journalists were arrested and publications shut down. By 1988, the number of newspapers had decreased from 30 to 8.[14] The media gradually became the monopoly of the military junta under Ne Win.

The press environment remains tightly controlled in the country. Journalists are often harassed, arrested or jailed for reporting unfavourable news that reflects badly on the country or the regime.[15] The media is also instructed to vilify opposition members.[6] Burmese media acts as the mouthpiece for the regime, where during the anti-government protests in 2007, it labelled the protesters as "devils"[16] and blamed foreign media for starting the protests.[17] Several media outlets were closed down after refusing to publish propaganda.[18] However, many outlets stopped publication as a mark of solidarity with the protesters.[17]

Subjects out of bounds for journalists include discussions of democracy, the

 This article incorporates public domain material from websites or documents of the CIA World Factbook.

  1. ^ Press Freedom Index 2010, Reporters Without Borders, 20 October 2010
  2. ^
  3. ^
  4. ^
  5. ^
  6. ^ a b c d e Thomson Gale (2006)
  7. ^ a b c d e f g h i Banerjee, I. & Logan, S. Asian Communication Handbook 2008. AMIC, 2008. ISBN 978-981-4136-10-5.
  8. ^
  9. ^ Bo (2006).
  10. ^
  11. ^ a b
  12. ^
  13. ^ a b c d Myanmar Media Press reference.
  14. ^ a b Smith, M. J. (1991). Burma : insurgency and the politics of ethnicity. London ; Atlantic Highlands, N.J., USA : Zed Books. ISBN 978-1-85649-660-5.
  15. ^ "Myanmar journalists face intimidation, pressure from junta", Jakarta Post, 19 December 2008.
  16. ^ Monks tear gassed in Burma protest, Bangkok Post, 19 September 2007.
  17. ^ a b c d e Press Freedom Index 2008, Reporters Without Borders, 22 October 2008
  18. ^ Burma Cracks Down on Journalists, Internet, Oneworld, 28 September 2007.
  19. ^ a b Country Profile: Burma, BBC
  20. ^ Heenan, P. & Lamontagne, M. The Southeast Asia Handbook: Indonesia, Malaysia, the Philippines, Singapore, and Thailand. Taylor & Francis, 2001. ISBN 978-1-884964-97-8.
  21. ^ "Foreign media spread lies", Straits Times, 5 April 2009
  22. ^ In Exile or At Home, Working in "Burma's Media Isn't Easy", Mindanao Examiner, 21 February 2009.
  23. ^ Annual Report – Burma, Reporters Without Borders.
  24. ^ Myanmar to introduces journalism degree course for first time, People's Daily Online, 5 September 2007.
  25. ^
  26. ^ "Myanmar Law (1988–2004)", Burma Lawyer' Council
  27. ^ (The State Peace and Development Council Law No. 5/2004)Electronic Transactions LawChapter XII, Section 33 of the , 30 April 2004
  28. ^ a b c d e
  29. ^ a b c d e f g
  30. ^ a b c d Freedom House Press Freedom Report 2007
  31. ^ a b Non-publishing journals to be closed. Myanmar Times 24 (477). 29 June – 5 July 2009
  32. ^ Quick, A. C. World Press Encyclopedia: A Survey of Press Systems Worldwide. Gale, 2003. ISBN 978-0-7876-5583-9.
  33. ^ Lewis, G. Virtual Thailand: The Media and Cultural Politics in Thailand, Malaysia and Singapore. Taylor & Francis, 2006. ISBN 978-0-415-36499-7.
  34. ^ Burma in Perspective: An Orientation Guide, Defense Language Institute Foreign Language Center. Technology Integration Division (October 2008)
  35. ^
  36. ^ Radio Myanmar at Sublime Frequencies
  37. ^ Wilson, T. Myanmar's Long Road to National Reconciliation. Institute of Southeast Asian Studies, 2006. ISBN 978-981-230-363-9.
  38. ^ "Update on information controls in Burma", Irene Poetranto, OpenNet Initiative, 23 October 2012
  39. ^
  40. ^

References

See also

Prior to September 2011 the Internet in Burma was more strictly controlled, with access blocked to websites critical of the junta, Burmese exile groups, and foreign media.[30] Government approval was usually needed to own a computer and other electronic devices capable of accessing outside information.[13] However, during the anti-government protests in 2007, some footage was posted on video sharing sites like YouTube and Flickr which gave international media an inside look at the protests.[17]

Internet access varies due to electricity shortages.[19] The Internet has yet to make a significant impact in Burma, where according to official statistics, as of July 2010, there were only 400,000 Internet users (0.8% of the population).[39] More recently, following the reduction in SIM card prices from between $200 and $1,500 before 2012 to $1.50 by 2014[40] these numbers are likely to have dramatically increased because of the widespread popularity of smart-phones. 3G and 4G mobile phone services are available.

Beginning in September 2011, the historically pervasive levels of Internet censorship were significantly reduced. International news sites, including Voice of America, BBC, and Radio Free Asia, long blocked by Burmese censors, had become accessible overnight. A number of previously censored independent Burma-focused news sites which had been highly critical of Burma's ruling regime, such as the Democratic Voice of Burma and Irrawaddy, were suddenly accessible. Following the reduction in online censorship, the head of Burma's press censorship department described such censorship as "not in harmony with democratic practices" and a practice that "should be abolished in the near future."[38]

Internet media

Given the population of Burma, impact from radio and television has not been significant – only 10%, due to poor living conditions.[6]

Unlike Radio Myanmar, other (commercial) stations are primarily entertainment stations. In the past, radio sets were usually tuned to government stations, however, uncensored information from stations such as BBC, VOA, Radio Free Asia and Democratic Voice of Burma (based in Oslo, Norway) were available from sets smuggled into the country and were (and still are) popular, though some people caught listening to broadcasts were arrested in the past.[30] Before Internet access became available, foreign radio stations were a major source of information, which often helped to break the media blackout in the country.[37]

Foreign music is now permitted, although a variety of traditional Burmese classics are played most. However, local radio stations often play internationally known songs, re-recorded in Burmese.

Radio broadcasting began in 1936, with the Burma Broadcasting Service beginning operation ten years later.[7] Today there are several FM stations, three mediumwave stations and three shortwave stations. The short and medium wave stations are all operated by MRTV or the military. The main radio stations are Radio Myanmar (operated by MRTV), Cherry FM, Mandalay FM, FM Bagan, Padamyar FM, Pyinsawaddy FM, Shwe FM and City FM.[7] Radio Myanmar usually begins daily with readings from the governments' "Seven Point Road to Democracy", "Twelve Political, Economic and Social Objectives" and "Three Main National Causes".[36]

Radio

Satellite television is no longer illegal and satellite dishes can be seen on many buildings. Local operator Sky Net provides more than 70 channels of local and international origin. Television broadcasts regularly feature members of the military visiting monasteries and handing out gifts of money and religious material.[34] In February 2010, CNN was (temporarily) removed from Burmese TV. It has been speculated this was because the authorities didn't want their citizens to see the predominantly US aid for Haitian earthquake victims.[35]

All broadcast media is owned by the government except for MM which is the only private TV in Burma. The Video Act of 1985 outlined what media could tape.[32] There are seven TV stations in Myanmar, of which, MTV1 and MTV2 are the main channels. And another channel by government is MRTV. MRTV-3 is an English-language channel aimed at an international audience. During the 2007 protests, the stations were used to broadcast messages critical of foreign media.[17](YouTube clip) Due to lack of equipment, newsreaders often have to read directly off their notes instead of an autocue.[33]

Television

Television and radio

There are a large variety of magazines in Burma, ranging from monthly to biannuals, although their market is smaller compared to the "journals". Topics include Burmese traditional medicine, various magazines published by non-Burmese ethnic groups (like the Shan and Rakhine), Buddhist and astronomy related magazines. There are also about 15 newspapers published daily, devoted entirely to football.[31]

The other twelve licensees have thus far failed to make it to publication due to a combination of outdated equipment, insufficient reporters, and trouble securing financing.[28] "To be frank, the government granted licenses much earlier than we expected and we were caught by surprise", said the editor of one private paper.[28] Several papers that have not yet seen the light of day are backed by existing media groups.[29]

The Voice Daily is run by the publishers of the The Voice Weekly, which has been published since 2004.[29] Golden Fresh Land is run by Khin Maung Lay who worked for the Mogyo Daily prior to 1964 and has served multiple prison terms for speaking out against the government.[29] The Union Daily' is backed by the Union Solidarity and Development political party, but promises not to be a "mouthpiece" for the party.[29]

After the law was repealed in August 2012, sixteen dailies were granted licenses to publish.[28] The 1962 Printing and Registration Act remains in effect, mandating a seven-year prison term for publishing without a license.[29] On 1 April 2013, the first date newspapers could be published freely, four privately owned dailies – The Voice Daily, Golden Fresh Land, The Standard Time Daily, and The Union Daily – hit news stands.[28][29]

Despite the tight press laws, a wide variety of publications were available.[17] Magazines were less affected by the strict press laws compared to newspapers, as many avoided discussion of the political situation.[30] In all, there were 187 weekly journals registered to the Press Scrutiny and Registration Division under the Ministry of Information of July 2009.[31]

Burma has three free of charge, state-owned newspapers that are distributed on a daily basis.[28] From 1965 to 2012, Burma did not have freedom of press and all newspapers were government owned.[29] Reforms were passed in August 2012, lifting the censorship laws. Previously, all newspaper articles, regardless of content, were required to pass through the censor board at the Press Scrutiny and Registration Division, set up by the Ministry of Information in 2005.[30]

Newspapers and journals

  • Electronic Transactions Law (2004) promotes and regulates the Internet and other electronic transactions in a wide variety of ways, including defining penalties of up to 15 years in prison for using electronic transactions (a) to commit "any act detrimental to the security of the State or prevalence of law and order or community peace and tranquility or national solidarity or national economy or national culture", and (b) for "receiving or sending and distributing any information relating to secrets of the security of the State or prevalence of law and order or community peace and tranquility or national solidarity or national economy or national culture".[27]
  • Wide Area Network Establishment and Service Providing order No. 3/2002.
  • Internet Law (2000) imposes regulations on postings on the Internet that may be deemed to be detrimental to the country, its policies or security affairs.
  • The Computer Science Development Law (1996) requires the media to have prior permission from the Ministry of Communication before using, importing or possessing computer equipment.
  • The Motion Picture Law (1996) states that licenses to make films must be obtained from the Myanmar Motion Picture Enterprise, which are later censored if necessary.
  • The Television and Video Act (1995) requires the public and organisations such as the United Nations who possess televisions and video equipment to obtain a license from the Ministry of Communication.
  • Martial Law Order 3/89 (1989) makes it an offence to publish any document without prior registration from the Home and Religious Affairs Ministry.
  • Printers and Publishers Registration Law (1962) requires all publishers to submit copies of books and magazines to press scrutiny boards prior to publication for alterations.
  • The Burma Wireless Telegraphy Act (1933), enacted by the British government in colonial times, makes it an offence to have in possession any wireless telegraphy apparatus without permission. The act was amended in 1995/96 by the junta to include fax machines and computers.

Several media laws are in place across print, broadcast and the Internet media:[7][26]

Media laws

There are a total of 20 news agencies based in Myanmar, including Agence France-Presse, the Associated Press, Reuters and Xinhua.[24] Exile media outlets such as the Democratic Voice of Burma based in Oslo, Norway, seek to promote civil society efforts and freedom of expression within Burma from abroad, while attempting to offer an uncensored perspective on Burmese affairs to the rest of the world.[25]

[23] In 2005, several domestic journalists were released from detention.[22] Some private media is allowed, though the government owns around 75% stake in it.[21] One senior general accused foreign media of "spreading lies" to undermine national unity.[7] The Burmese state-owned media also speaks ill of the governments of the United States, the United Kingdom, and the

[7]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.