World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

National Educational Television

National Educational Television
Type Defunct Broadcast television network
Country United States
Founded November 4, 1952
Broadcast area
United States and Canada
Owner Ford Foundation (1954–1970)
Corporation for Public Broadcasting (1967–1970)
Launch date
May 16, 1954 (1954-05-16) (as a network)
Dissolved October 4, 1970 (1970-10-04)
now Public Broadcasting Service (PBS)
The color NET logo was incorporated into a model building at the beginning and end of Mister Rogers' Neighborhood from November 10, 1969 to October 2, 1970.

National Educational Television (NET) was an American educational broadcast television network that was owned by the Ford Foundation and later co-owned by the Corporation for Public Broadcasting. Operating from May 16, 1954, to October 4, 1970, it was replaced on October 5, 1970, by its direct successor, the Public Broadcasting Service (PBS), which continues in operation to this day and has memberships with many television stations that were formerly part of NET.


  • History 1
    • Replacement by PBS 1.1
  • See also 2
  • References 3
  • External links 4


"Flame" Logo 1966-1968

The network was founded as the Educational Television and Radio Center (ETRC) in November 1952 by a grant from the Ford Foundation's Fund for Adult Education. It was originally a limited service for exchanging and distributing educational television programs produced by local television stations to other stations; it did not produce any material by itself.[1]

In the spring of 1954, ETRC moved its operations to Ann Arbor, Michigan, and on May 16 of that year it began operating as a "network". It put together a daily five-hour package of television programs, distributing them primarily on kinescope film to the affiliated stations by mail.[2] The programming was noted for treating subjects in depth, including hour-long interviews with people of literary and historical importance. The programming was also noted for being dry and academic, with little consideration given to entertainment value, a marked contrast to commercial television. Many of the shows were designed as adult education, and ETRC was nicknamed the "University of the Air".[3]

The center's headquarters moved from Ann Arbor to

  • Carolyn N. Brooks (29 November 2007). "National Educational Television Center (NET)". Museum of Broadcast Communications. Retrieved 2008-12-30. 

External links

  1. ^ a b c "National Educational Television (NET)". National Public Broadcasting Archives. Archived from the original on 22 August 2012. Retrieved 5 September 2013. 
  2. ^ "Ford Foundation Activities in Noncommercial Broadcasting, 1951-1976". Ford Foundation. 2009. Retrieved 2009-02-14. 
  3. ^ Carolyn N. Brooks (29 November 2007). "National Educational Television Center (NET)". Museum of Broadcast Communications. Retrieved 2008-12-30. 
  4. ^


See also

The NET acronym has since been revived twice: first in 1993 to 1997 as National Empowerment Television (later known as "America's Voice"), a cable channel that aired news and talk programming catering to a conservative (especially paleoconservative) audience; and in 2005, when Nebraska ETV and Nebraska Public Radio were united under a single name, Nebraska Educational Telecommunications. In addition, the Japanese national television network TV Asahi was known as NET (Nihon Educational Television) from its inception until 1977.

On October 5, 1970, PBS officially began broadcasting after NET and WNDT-TV completed their merger. NET ceased to operate as a separate network from that point, although some NET-branded programming, such as NET Journal, remained part of the PBS schedule for another couple of years before the brand was finally retired. WNDT's call sign was changed to WNET shortly afterward. Some programs that began their runs on NET, such as Washington Week and Sesame Street, continue to air on PBS today.

The Public Broadcasting Service (PBS) first began operations in 1969, with NET continuing to produce several programs. However, NET's refusal to stop airing the critically praised but controversial documentaries led to the decision of both Ford and the CPB to shut the network down. In early 1970, both threatened to cut their funding unless NET merged its operations with Newark, New Jersey public television station WNDT-TV (this did not, however, end the production and distribution of hard-hitting documentaries on public television, since PBS itself continues to distribute and CPB continues to help fund series including Frontline, POV and Independent Lens to this day).

One of NET's last identifiers calling it "National Educational Television", from 1968. When the logo was later colorized, NET simply began calling itself "the public television network" and stopped using the wordmarkings seen here.

Replacement by PBS

In 1966, NET's viability came into question when the Ford Foundation decided to begin withdrawing financial support because of NET's continual need for additional funding. In the meantime, the affiliated stations kept the network afloat by developing reliable sources of revenue. The U.S. government intervened and created the Corporation for Public Broadcasting in 1967 to fund the network for the time being. However, the CPB's intent was to create its own public broadcasting network. The CPB embarked on that course of action because many NET affiliates were alienated by the programming that the network offered. These affiliates further felt that NET's simultaneous production and distribution of programming constituted a conflict of interest.

The organization changed tack again in November 1963. It renamed itself National Educational Television, and spun off its radio assets. Under the centerpiece program NET Journal, NET began to air controversial, hard-hitting documentaries that explored numerous social issues of the day such as poverty and racism. While praised by critics, many affiliates, especially those in politically and culturally conservative markets, objected to the perceived liberal slant of the programming.[4]

[1] into the United States. It increased its programming output to ten hours a week.BBC. Among its efforts, the network began importing programs from the fourth television network The center became more aggressive at this time, aiming to ascend to the role of the U.S.' [1]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.