World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Swedish Broadcasting Commission

Article Id: WHEBN0002714644
Reproduction Date:

Title: Swedish Broadcasting Commission  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Filip Hammar and Fredrik Wikingsson, Swedish radio, Ursäkta röran (vi bygger om), Johan Munck, Television in Sweden
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Swedish Broadcasting Commission

The Swedish Broadcasting Commission (Swedish: Granskningsnämnden för radio och TV , GRN) was a Swedish government agency formed in 1994 to regulate already broadcast radio and television in Sweden.

Contents

  • Jurisdiction 1
  • Cases 2
  • Notes 3
  • External links 4

Jurisdiction

The Commission's primary function is to ensure that radio and television channels broadcasting in and from Sweden under licences issued by the government or the Swedish Radio and TV Authority observe the rules laid down in the Swedish Radio and Television Act. It has the power to impose fines on broadcasters it judges to have broken those rules.

A number of channels broadcasting primarily to Sweden do not actually broadcast from Sweden itself. This is principally to allow these channels to circumvent the strict regulation of broadcast advertising in Sweden (advertising breaks were illegal until 2002). The main channels targeting Sweden, but not broadcasting from there, are TV3 and Kanal 5, both of which are broadcast from London in the UK.

The GRN has repeatedly ruled that TV3 and Kanal 5, since they do not broadcast from Sweden, do not have to adhere to Swedish broadcasting regulations but are subject to the control of the British broadcasting regulator Ofcom. Other Swedish channels broadcasting from the UK are ZTV, TV6, and The Voice TV.

Representatives of commercial broadcaster TV4 have several times criticized both the Commission and the foreign channels and argued for abolition of the GRN, letting the Swedish Press Council Pressens Opinionsnämnd take over its functions. Starting with TV4 Fakta in 2005, TV4 has decided to broadcast its new channels from Finland.

In practice, therefore, the GRN supervises only broadcasts from Sweden – including TV4 and its sister channels TV4 Plus and TV400. With the digital franchise renewal of 2006, however, the licence terms were changed so that TV4's digital-only channels would no longer be subject to the same terms as those applying to its analogue licence.

Cases

The Commission has on several occasions found Ring P1, a call-in show on the public talk radio channel P1, to have been in breach of the requirements of Sveriges Radio (SR)'s broadcasting licence. In December 2004, for example, the GRN ruled that the programme had broken the terms of the licence when its presenter declared: "the fact that I'm a republican, have always been a republican, and always will be a republican isn't something I can do anything about". This statement was considered biased, since SR (like SVT, TV4, and UR) are required by their licences to maintain impartiality.

In 2004, GRN ruled that it was not clear that The Man Show, broadcast on TV4 Plus, was clearly satirical in intent. Since then TV4 AB has shown a disclaimer whenever it has broadcast the show. When shown on the youth channel TV400, this was replaced with a satirical film containing photographs of the members of the GRN.

The Oprah Winfrey Show was fined several times for improper support (mostly concerning "Oprah's favorite things") and had to be moved from TV4 to TV3.

Notes

  • ^ Case SB823/04 at GRN (PDF file, in Swedish)

External links

  • Gränskningnämnden för radio och TV Homepage
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.