World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

The Times of India

Article Id: WHEBN0000226804
Reproduction Date:

Title: The Times of India  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Anjaan (2014 film), The Economic Times, Lords of Dharmaraja, Navbharat Times, Samir Jain
Publisher: World Heritage Encyclopedia

The Times of India

The Times of India
20 August 2013 front page of the Kolkata edition of The Times of India
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) The Times Group
Editor-in-chief Jaideep Bose
Founded 3 November 1838
Political alignment Conservative[1]
Language English
Headquarters The Times of India Building, Dr. D.N. Road, Mumbai-400001, India
Circulation 3,321,702 Daily[2] (as of December 2013)
Sister newspapers The Economic Times
Navbharat Times
Maharashtra Times
Ei Samay
OCLC number 23379369
Website .com.indiatimestimesofindia

The Times of India (TOI) is an Indian English-language daily newspaper. It is the largest newspaper in India by circulation and largest selling English-language daily in the world according to Audit Bureau of Circulations (India).[2][3] According to the Indian Readership Survey (IRS) 2012, the Times of India is the most widely read English newspaper in India with a readership of 7.643 million. This ranks the Times of India as the top English daily in India by readership.[4]

It is owned and published by Bennett, Coleman & Co. Ltd. which is owned by the Sahu Jain family. In the Brand Trust Report 2012, Times of India was ranked 88th among India's most trusted brands and subsequently, according to the Brand Trust Report 2013, Times of India was ranked 100th among India's most trusted brands. In 2014 however, Times of India was ranked 174th among India's most trusted brands according to the Brand Trust Report 2014, a study conducted by Trust Research Advisory.[5][6]


Times of India Buildings, ca. 1898


The Times of India issued its first edition 3 November 1838 as The Bombay Times and Journal of Commerce.[7][8] The paper published Wednesdays and Saturdays under the direction of Raobahadur Narayan Dinanath Velkar, a Maharashtrian Reformist, and contained news from Britain and the world, as well as the Indian Subcontinent. In 1850, it began to publish daily editions.

In 1860, editor Robert Knight (1825–1892) bought the Indian shareholders interests, merged with rival Bombay Standard, and started India's first news agency. It wired Times dispatches to papers across the country and became the Indian agent for Reuters news service. In 1861, he changed the name from the Bombay Times and Standard to The Times of India. Knight fought for a press free of prior restraint or intimidation, frequently resisting the attempts by governments, business interests, and cultural spokesmen and led the paper to national prominence.[9] In the 19th century, this newspaper company employed more than 800 people and had a sizeable circulation in India and Europe.

Bennett & Coleman Ownership

Subsequently, The Times of India saw its ownership change several times until 1892, when Thomas Bennett and Frank Morris Coleman, who drowned in the 1915 sinking of the SS Persia, acquired the newspaper through their new company, Bennet, Coleman & Co. Ltd.

Dalmiya Ownership

In 1946, they sold the company to sugar magnate Ramkrishna Dalmya, of the then-famous industrial family, Dalmiyas, for Rs 20 million. In 1948, Dalmiya sold the newspaper to his son-in-law Sahu Shanti Prasad Jain, a member of the Kunal Jain group of Bijnore, Uttar Pradesh, to pay a debt he owed to an insurance company.

Under Government of India

In the early 1960s, Jain was imprisoned on charges of selling newsprint on the black market,and the Government of India assumed control of the newspaper replacing half of the directors and appointing a Bombay (now Mumbai) High Court judge as the Chairman.

Jain Family

In 1976, during the emergency in India, the government transferred ownership of the newspaper back to Ashok Jain (Shanti Prasad’s son and the father of Samir Jain and Vineet Jain).[10]

Editions and publications

TOI's first office is opposite the Chhatrapati Shivaji Terminus in Mumbai where it was founded.[8]

The Times of India is published by the media group Bennett, Coleman & Co. Ltd. The company, along with its other group companies, known as The Times Group, also publishes Ahmedabad Mirror; Bangalore Mirror; Bangalore Times, Delhi Times; The Economic Times; Ei Samay, (a Bengali daily); the Maharashtra Times, (a Marathi-language daily broadsheet); Mumbai Mirror; the Navbharat Times, (a Hindi-language daily broadsheet); and Pune Mirror.

The Times of India has its markets in major cities such as Mumbai,[11] Ahmedabad, Aurangabad, Bangalore, Bhopal, Bhubaneswar, Calicut, Chandigarh, Chennai, Coimbatore, Delhi, Guwahati, Hyderabad, Indore, Jaipur, Kolhapur, Kolkata, Madurai, Patna, Puducherry, Pune, Kochi, Lucknow, Nagpur, Nashik, Panaji, Mysore, Hubli, Mangalore,Raipur, Ranchi, Surat, Trichy, Trivandrum, Varanasi and Visakhapatnam.


FERA Violation charges

  • On 3 July 1998, Ashok Kumar Jain, then Chairman of Bennett, Coleman & Co. Ltd, parent company of The Times of India was arrested in his Mumbai residence, after 18 months of legal wrangling with Enforcement Directorate for alleged violations of illegal transfer of funds to a tune of US$1.25 million to an overseas account. Shortly after arrest Ashok Jain complained of chest pain and was taken to hospital. He later went to the USA where he died 4 February 1999, following heart surgery.[12][13][14][15]

The then BJP leader Atal Bihari Vajpayee accused the then Prime minister I. K. Gujral of shielding the Jains due to family relations.[12]

Editorial controversies

  • On 26 June 1975, the day after India declared a state of emergency, the Bombay edition of The Times of India carried an entry in its obituary column that read "D.E.M O'Cracy beloved husband of T.Ruth, father of L.I.Bertie, brother of Faith, Hope and Justica expired on 26 June".[16] The move was a critique of Prime Minister Indira Gandhi's 21-month state of emergency, which is now widely known as "the Emergency" and seen by many as a roundly authoritarian era of Indian government.[17][18]
  • In 1998, the summary dismissal of editor H.K. Dua was attributed to his pursuit of an independent editorial policy that did not suit the interests of the promoters of the group.[19] The People's Union for Civil Liberties filed a complaint in this matter with Press Council of India (PCI). The PCI censured The Times of India.[20] H.K. Dua later claimed that his dismissal was retaliation for his refusal to comply with Ashok Jain's request to help him out of his FERA violation case by ED, using his editorial position to build public support besides lobbying with politicians.
  • On 6 July 2012, The Times of India published an article with the title "Mauritius offers India 2 islands in effort to preserve tax treaty". According to this article, the Minister of Foreign Affairs of Mauritius Arvin Boolell, who was on an official visit to India during this period, stated that Mauritius was willing to cede its Outer island, that is the Agaléga Islands, to the Government of India in exchange for the maintenance of the Double Taxation Avoidance Agreement between India and Mauritius.[21] The Minister of Foreign Affairs of Mauritius later denied the claims of handing over the Agaléga Islands to India. He also denied that he had named the Agaléga Islands in his conversation with the journalist of The Times of India and pointed out that the TOI had "a hidden agenda" as it was not the first time that TOI had done this. The Minister claims that he talked to the reporter who wrote the article and that he has "apologized", following the publication of this article. The High Commission of Mauritius in India issued a statement and explained that "this information is erroneous, false and malicious": "Never was the issue of Agaléga raised either on a stand-alone basis or as part of the double-tax avoidance agreement between India and Mauritius". He explained that the Mauritian Minister has granted several interviews to the Indian press and he at no time discussed the issue of Agaléga. The TOI published another article on 6 July 2012 with the title "Minister clarifies Mauritius island offer" and mentioned that it had knowledge about an earlier proposal about the Agaléga Islands and had therefore put a question on the two islands to which the minister had responded. However the TOI did not mention that the offer of Agaléga islands was denied by the Government of Mauritius.[22][23][24][25]

Times Group Network

  • Zigwheels: A website focused on cars, including reviews, road tests, and other special features.
  • Speaking Tree: A spiritual network intended to allow spiritual seekers to link spiritual seekers with established practitioners.
  • Healthmeup: A health, diet, and fitness website.

Notable employees

Recent updates

In late 2006, Times Group acquired Vijayanand Printers Limited (VPL). VPL previously published two Kannada newspapers, Vijay Karnataka and Usha Kiran, and an English daily, Vijay Times. Vijay Karnataka was the leader in the Kannada newspaper segment then.[26]

The paper launched a Chennai edition, 12 April 2008. The paper's main rivals in India are Hindustan Times, The Indian Express and The Hindu, which are second, third, and fourth by circulation, respectively.[27] It launched a Kolhapur edition, February 2013.


  1. ^ "World Newspapers and Magazines: India". Retrieved 2014-11-10. 
  2. ^ a b "Details of language wise most circulated dailies for the audit period July-December 2013".  
  3. ^ "National Newspapers Total Circulation". International Federation of Audit Bureaux of Circulations (IFABC). 2011. Retrieved 2014-11-10. 
  4. ^ "Indian Readership Survey – World's Largest Survey". 30 June 2011. Retrieved 16 October 2012. 
  5. ^ "India's Most Trusted Brands 2014". TRA. November 2013. Retrieved 2014-11-10. 
  6. ^ "Samsung named India's most trusted brand". Times of India. 30 January 2014. Retrieved 2014-11-10. 
  7. ^ "The Times of India". Encyclopædia Britannica. 15 April 2013. Retrieved 2014-11-10. 
  8. ^ a b "The Times of India turns the Times of Colour". 30 April 2006. Retrieved 2007-10-16. 
  9. ^ Hirschmann, Edwin (2008). Robert Knight: Reforming Editor in Victorian India. Oxford University Press.  
  10. ^ Subramanian, Samanth (1 December 2012). "Supreme Being: How Samir Jain created the modern Indian newspaper industry".  
  11. ^ "Online Mumbai Newspaper". Mid Day. 24 April 2014. 
  12. ^ a b "Trying times: Editorial changes in The Times of India raise disturbing questions".  
  13. ^ "Ashok Jain arrested".  
  14. ^ Mahalingam, Sudha (18–31 July 1998). "Ashok Jain is arrested by the Enforcement Directorate".  
  15. ^ "A newspaper scandal: Editorial changes in The Times of India raise disturbing questions". Fontline. 15, No. 12. 6–19 June 1998. Retrieved 2014-11-10. 
  16. ^ Austin, Granville (1999). Working a democratic constitution: the Indian experience. Oxford University Press. p. 295.  
  17. ^ "New book flays Indira Gandhi's decision to impose Emergency".  
  18. ^ Desai, Akshayakumar Ramanlal (17 November 1986). Violation of Democratic Rights in India. Bombay: Popular Prakashan. p. 208.  
  19. ^ Mahalingam, Sudha (6–19 June 1998). "A newspaper scandal: Editorial changes in The Times of India raise disturbing questions". Frontline. Retrieved 16 September 2011. 
  20. ^ Know PUCL. People's Union for Civil Liberties. October 2010. Retrieved 2014-11-10. 
  21. ^ "Mauritius offers India 2 islands in effort to preserve tax treaty". The Times of India (Mumbai). 6 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  22. ^ "Agaléga Proposed to India?". (Mauritius). 7 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  23. ^ (French)Kallee, Keshav (7 July 2012). "Agalega: le GM dément Times of India". Le Matinal (Mauritius). Retrieved 26 October 2012. 
  24. ^ "Mauritius Gives Terms (Not Islands) for Tax Treaty". The Wall Street Journal (blog). 6 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  25. ^ "Minister clarifies Mauritius island offer". The Times of India (Mumbai). 7 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  26. ^ "Times Group acquires Vijayanand Printers". The Times of India. 15 June 2006. Retrieved 2014-11-10. 
  27. ^ "TN CM launches Chennai edition of Times of India".  

Further reading

  • Auletta, Ken: "Citizens Jain – Why India's Newspaper Industry is Thriving". The New Yorker, 8 October 2012, Pages 52 to 61.
  • Hirschmann, Edwin. "An Editor Speaks for the Natives: Robert Knight in 19th Century India," Journalism Quarterly (1986) 63#2 pp 260–267

External links

  • Official website (Mobile)
  • The Times of India ePaper (E-Paper – Digital replica of the newspaper)
  • Times Syndication Service Content licensing and syndication wing of The Times Group.
  • Citizen Reports from Hyderabad for latest news and updates
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.