World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Not to be confused with WVIT.

Binghamton, New York
United States
Branding Channel 34 (general) NewsChannel 34 (newscasts)
NBC 5 (on DT2)
Channels Digital: 34 (UHF)
Virtual: 34 (PSIP)
Subchannels 34.1 ABC
34.2 NBC
Affiliations ABC
Owner Nexstar Broadcasting Group
(Nexstar Broadcasting, Inc.)
First air date November 24, 1962 (1962-11-24)
Call letters' meaning based on WIXT
Sister station(s) WBGH-CA, WSYR-TV, WETM-TV, WWTI,
Former callsigns WBJA-TV (1962–1978)
WMGC-TV (1978–1998)
Former channel number(s) Analog:
34 (UHF, 1962–2009)
4 (VHF, 2003–2009)
Transmitter power 345 kW
Height 278 m
Class DT
Facility ID 11260
Transmitter coordinates
Licensing authority FCC
Public license information: Profile

WIVT is the ABC-affiliated television station for the Eastern Southern Tier of Southern Upstate New York and Northern Pennsylvania. Licensed to Binghamton, it broadcasts a high definition digital signal on UHF channel 34 from a transmitter at its studios on Ingraham Hill Road southwest of downtown. The station can also be seen on Time Warner Cable channel 6 and in high definition on digital channel 1200. Owned by Nexstar Broadcasting Group, WIVT is sister to Class A NBC affiliate WBGH-CA and the two outlets share studios. Syndicated programming on WIVT includes Wheel of Fortune, Jeopardy!, Judge Joe Brown and Judge Judy among others.


  • History 1
  • Digital television 2
    • Digital channels 2.1
    • Analog-to-digital conversion 2.2
  • News operation 3
  • References 4
  • External links 5


Alfred E. Anscombe, former General Manager of WKBW-AM-TV in Buffalo, secured a construction permit for Binghamton's third television station on April 25, 1961.[1][2] He named it WBJA-TV[3] after his wife Beth J. Anscombe. Initially, the station was allocated to UHF analog channel 56.[3] However, five years earlier, two competing ABC affiliates in Northeastern Pennsylvania (WILK-TV channel 34 in Wilkes-Barre and WARM-TV channel 16 in Scranton) merged to form WNEP-TV, retaining WILK's license but using WARM's old UHF channel 16.[4]

Seeing a chance to use more signal at less cost, Anscombe sought and won a new construction permit for analog channel 34.[5] The new station signed on November 24, 1962[6] from studios at its transmitter site on Ingraham Hill south of Binghamton.[4][5] It has always been an ABC affiliate.[6] The Northeastern Pennsylvania-area station now known as WOLF-TV signed on in 1985 using analog channel 56.

Anscombe planned for WBJA to be the first station in a seven-station group;[6] however, only one other station, WEPA-TV in Erie, Pennsylvania (now defunct; its channel 66 allocation was later used by WFXP) was started before the two stations were acquired by Gerald Arthur, Oliver Lazare, and Jules Hessen, a group who also owned WEEE in Rensselaer, in 1966.[7][8] Pinnacle Communications bought WBJA in 1978[9] and changed the call letters to WMGC-TV on October 19,[10][11] reflecting its new "Magic 34" branding.[4] It dropped the branding by the mid to late-1980s, but retained the call letters.

Pinnacle sold WMGC to Citadel Communications in 1986;[12] in 1995, Citadel sold the station, along with WVNY in Burlington, Vermont, to USA Broadcast Group,[13] which was soon renamed U.S. Broadcast Group after a complaint from USA Network.[14] U.S. Broadcast Group put its stations up for sale in 1997;[15] WSKG-TV contemplated acquiring WMGC and operating it as an NBC affiliate to raise money for its public broadcasting operations (at that time, Binghamton had no NBC affiliate of its own, following WICZ-TV's switch to Fox a year earlier),[16][17] but it was instead purchased by the Ackerley Group,[18] which changed the call letters to WIVT on February 26, 1998.[10][19] The call letters were derived from Ackerley's station in Syracuse, WIXT (now WSYR-TV).[19]

A few months later, Ackerley nearly lost its investment. On May 31, 1998, a tornado ripped through WIVT's Ingraham Hill studios and blew down its tower. Cross-town rival WBNG-TV had live reports that night literally from the WIVT facilities. The station had a feed restored to cable providers within days but was off-the-air for several months.[4] WIVT became a sister station to WBGH when that station was sold by Smith Television to Ackerley in 2000.[20] Ackerley merged with Clear Channel Communications on June 14, 2002.[21] On April 20, 2007, the company entered into an agreement to sell its entire television stations group to Newport Television, a broadcasting group established by Providence Equity Partners;[22] the deal was completed on March 14, 2008.[23]

Newport announced on July 19, 2012 that it would sell 12 of its stations, including WIVT and WBGH, to Nexstar.[24] The sale was completed on December 3. On September 16, 2013, it was announced that Mission Broadcasting would acquire WICZ and low-powered MyNetworkTV affiliate WBPN-LP from the Stainless Broadcasting Company. Upon the deal's completion, the stations' operations will be taken over by Nexstar making them sisters to WIVT and WBGH.[25]

Digital television

Digital channels

The station's digital channel is multiplexed:
Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[26]
34.1 720p 16:9 WIVT-DT Main WIVT programming / ABC
34.2 WBGH-HD HD simulcast of WBGH-CA

Since WBGH operates as part of the WIVT twinstick, its second digital subchannel now carries WBGH in 720p high definition as of February 9, 2010. The official plan is to broadcast that station in high definition in the future with the Federal Communications Commission (FCC) roll-out plan for low-power digital stations.

Analog-to-digital conversion

WIVT shut down its analog signal, over UHF channel 34, after midnight on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal remained on its pre-transition VHF channel 4 to UHF channel 34 for post-transition operations.[27]

News operation

For the most part, WIVT has been a non-factor in the local newscast race in Binghamton. It has spent most of its history as the third station in what was at one point essentially a two-station market (since it did not sign-on until November 1962). The outlet reaped virtually no benefit when the area's long-time NBC affiliate WICZ switched to Fox in 1996.[4] Immediately after taking control, the Ackerley Group significantly upgraded WIVT's news department with the ability to share resources with WIXT's well-respected news department in Syracuse as well as the company's other television properties in Upstate New York.[4]

WIVT's evening newscasts began to be simulcast on WBGH in 2000 after that station's acquisition by Ackerley.[20] After the aforementioned tornado destroyed its newly renovated studios, the station temporarily relocated to the facilities of WSKG-TV in Vestal while rebuilding on Ingraham Hill.[28] However, the upgrades proved unsustainable and cuts began to be made as a result. Shortly before Clear Channel took over in June 2002, WIVT eliminated its weekday morning and midday newscasts.[29]

On July 8, WIXT in Syracuse began producing a two-hour weekday morning show known as Daybreak. Airing from 5 until 7, the regional newscast (separate from WIXT and originating from a secondary set at its East Syracuse studios) was simulcasted on sister stations WWTI in Watertown and WUTR in Utica. The show included brief localized updates (focusing on Binghamton) twice an hour although most coverage was regional in nature with area-wide weather forecasts.[29][30][31]

In 2003, WIVT dropped its weekend newscasts due to a loss of viewership.[31] The station eventually closed down its local sports department in 2006 and at the same time reduced its 11 p.m. newscast to a short five-minute update. WIVT also began originating its early weeknight shows, featuring unique segments including exclusive musical performances, from secondary studios in the Oakdale Mall in Johnson City. Due to a lack of meteorologists (except for a lone weather anchor) based at WWTI, WIVT's forecasting personnel also produced most weather segments that were taped in advance for that station.

On June 5, 2009, WIVT and WBGH announced there would be a consolidation of news operations with sister station WETM-TV in Elmira after Newport Television made across the board cuts. [32] WBNG reported all but two people from the news staff and all production personnel for the news department would be terminated.[33] The Press & Sun-Bulletin later identified the two personnel remaining as News Director Jim Ehmke and news anchor Peter Quinn but also said fifteen other members of the original 28 person staff, including non-news personnel, would remain based in Binghamton. The two stations would continue to be locally operated and maintain engineer staff at the studios on Ingraham Hill Road. [34] WIVT and WBGH then began simulcasting WETM's newscasts with only regional weather coverage of the Eastern Twin Tiers. [35]

A separate newscast specifically focusing on the Binghamton area was brought back to WIVT and WBGH on June 28, 2009 through a simulcast on both stations. [36] This effort originally consisted of a 6 p.m. weeknight newscast entirely produced from WETM's studios in Elmira. Eventually, production of the news and sports portions of the broadcast shifted back to the WIVT and WBGH facility. These segments are recorded earlier in the day (usually by 5 o'clock) and feature locally-based photojournalists in Binghamton. A repeat of the 6 o'clock newscast at 11 was subsequently added to the schedules of WIVT and WBGH. During the broadcast, WSYR in Syracuse provides a local weather forecast (featuring rotating meteorologists) that is also recorded in advance. Soon after adding the hyper-local Bighamton news, WIVT ceased simulcasting WETM's newscasts making the taped weeknight newscast the only local news shown on the station. However, WBGH continued to air WETM's weekend 11 p.m. newscast until some point in late-2013.


  1. ^ "The FCC last week…" (PDF).  
  2. ^ "For the Record" (PDF). Broadcasting. May 1, 1961. p. 129. Retrieved December 4, 2011. 
  3. ^ a b "For the Record" (PDF). Broadcasting. May 29, 1961. p. 90. Retrieved December 4, 2011. 
  4. ^ a b c d e f  
  5. ^ a b "The FCC last week…" (PDF). Broadcasting. March 12, 1962. p. 61. Retrieved December 5, 2011. 
  6. ^ a b c "WBJA-TV begins operating" (PDF). Broadcasting. December 3, 1962. p. 50. Retrieved December 5, 2011. 
  7. ^ "Howell sells 81% of his TV stations". Broadcasting. May 9, 1966. p. 56. Retrieved December 5, 2011. 
  8. ^ Broadcasting & Cable Yearbook 1999 (PDF). 1999. p. A-138. Retrieved December 5, 2011. 
  9. ^ "Changing Hands". Broadcasting. June 19, 1978. pp. 40–1. Retrieved December 5, 2011. 
  10. ^ a b "Call Sign History". CDBS Public Access.  
  11. ^ "Call Letters". Broadcasting. September 11, 1978. p. 78. Retrieved December 5, 2011. 
  12. ^ "Changing Hands". Broadcasting. June 30, 1986. p. 55. Retrieved December 5, 2011. 
  13. ^ "USA flag to wave over seven stations" (preview of subscription content). Broadcasting & Cable. August 28, 1995. Retrieved December 5, 2011. 
  14. ^ "What's in a name?" (preview of subscription content). Broadcasting & Cable. October 9, 1995. Retrieved December 5, 2011. 
  15. ^ "U.S. Broadcast Group. up for sale and CEO Robert Fish is out" (preview of subscription content). Broadcasting & Cable. January 20, 1997. Retrieved December 6, 2011. 
  16. ^ Behrens, Steve (June 2, 1997). """Shifting to a "virtual station," Binghamton's WSKG flees the "death spiral.  
  17. ^ Fybush, Scott (June 26, 1997). "The Reaction to Dodge". North East RadioWatch. Retrieved December 6, 2011. 
  18. ^ "The big deals club" (preview of subscription content). Broadcasting & Cable. February 2, 1998. Retrieved December 6, 2011. 
  19. ^ a b Fybush, Scott (March 12, 1998). "CapStar Cuts Staff". North East RadioWatch. Retrieved December 7, 2011. 
  20. ^ a b Fybush, Scott (March 24, 2000). "WFAU Loses A Tower, WFNX Gains A State, NERW Visits California's Coast". North East RadioWatch. Retrieved December 7, 2011. 
  21. ^ "Radio giant acquires The Ackerley Group".  
  22. ^ Malone, Michael (April 20, 2007). "Clear Channel Sells Stations". Broadcasting & Cable. Retrieved December 7, 2011. 
  23. ^ "Clear Channel Completes Sale to Providence Equity Partners". Broadcasting & Cable. March 14, 2008. Retrieved December 7, 2011. 
  24. ^ "Newport Sells 22 Station For $1 Billion". TVNewsCheck. July 19, 2012. Retrieved July 19, 2012. 
  25. ^ Malone, Michael (September 16, 2013). "Nexstar to Acquire Citadel's Iowa Stations for $88 Million".  
  26. ^ RabbitEars TV Query for WIVT
  27. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Retrieved 2012-03-24. 
  28. ^ Fybush, Scott (June 18, 1998). "Dame Media is Sold". North East RadioWatch. Retrieved November 25, 2009. 
  29. ^ a b Fybush, Scott (June 10, 2002). "WICC Drops Music, WPXT Drops News". North East RadioWatch. Retrieved December 7, 2011. 
  30. ^ Fybush, Scott (July 15, 2002). "Clear Channel Faces Hearings on Augusta Purchase". North East RadioWatch. Retrieved December 7, 2011. 
  31. ^ a b "An Unusual Market". Broadcasting & Cable. November 9, 2003. Retrieved December 7, 2011. 
  32. ^
  33. ^
  34. ^
  35. ^ "News department at WIVT-WBGH combined with WETM".  
  36. ^

External links

  • Official website
  • Query the FCC's TV station database for WIVT
  • BIAfn's Media Web Database -- Information on WIVT-TV
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Hawaii eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.